Drudge Report

Drudge Report

Introduction

The Drudge Report, a news aggregation website based in the United States that Matt Drudge founded and runs with assistance from Charles Hurt and Daniel Halper, is stylized in all caps as DRUDGE REPORT.The website was once thought to be a conservative publication, but after changes to its business model in mid-to late-2019, questions were raised about its ownership and political inclinations. The site mostly consists of links to news articles about politics, entertainment, and current events from other sources. Many columnists are also linked to.
In 1995, The Drudge Report began as a weekly email dispatch sent to subscribers. After Newsweek made the decision to “kill the story,” it was the first news outlet to inform the public about the Clinton–Lewinsky scandal.

Drudge Report

Sources

In 1995, The Drudge Report began as a gossip column that concentrated on Washington, D.C. and Hollywood. Matt Drudge started the email-based newsletter from his Hollywood, California apartment, breaking news sometimes even before it was picked up by the mainstream media thanks to his contacts with insiders in the business and media. Initially, Drudge ran the website from his Miami Beach, Florida, home with assistance from writers of headlines and story selection. Andrew Breitbart was his first assistant. Breitbart, who went by the moniker “Matt Drudge’s bitch,” ran his own website, Breitbart News, which offered a conservative viewpoint to those in the Los Angeles entertainment industry, while also working the afternoon shift at the Drudge Report.2010 saw Joseph Curl, a former Washington Times columnist, join the Drudge Report team. Charles Hurt, who was most recently the Washington bureau chief of the New York Post and a columnist for The Washington Times, was added to his staff in 2011. After leaving the website in 2014 as the morning shift editor, Curl started his own aggregator, Right Read, for The Washington Times in January 2015, with Drudge’s approval.
Founded in 1997 as an addition to his $10 annual e-mail newsletter, Drudge gained widespread recognition in 1996 for breaking the story that Jack Kemp, a Republican, would be Bob Dole’s running mate in the US presidential contest. When Drudge revealed in 1998 that Newsweek magazine was holding material on an improper relationship between “a White House intern” and President Bill Clinton—the Monica Lewinsky scandal—but was not publishing it, the story caused a national uproar. Newsweek released the article following the release of Drudge’s report.

Drudge Report

Content

The primary content of the Drudge Report website is a selection of 24 hyperlinks to global news websites, each with a headline authored by Drudge or one of his editors. Usually, the external websites of major media outlets host the linked stories. Occasionally, Drudge himself contributes a story to it; these are typically two or three paragraphs long. They usually relate to an article that is set to appear in a significant newspaper or magazine. Occasionally, Drudge releases early election exit polls and ratings from BookScan, Nielsen, and Arbitron that are not normally accessible to the general public.
The Associated Press stated in April 2009 that it would be investigating the fair use doctrine, which is used by websites such as Google and the Drudge Report to support the unpaid use of AP content.
Because of malicious code found in some of the website’s advertising, the US Attorney General’s office warned employees in Massachusetts not to visit the Drudge Report or other websites on May 4, 2009. The antivirus firm Avast! issued a warning in March 2010 regarding malware that could infect computers that was present in advertisements on websites such as The New York Times, Yahoo, Google, MySpace, and the Drudge Report. “The most compromised ad delivery platforms were Yield Manager and Fimserve, but a number of smaller ad systems, including Myspace, were also found to be delivering malware on a lesser scale,” stated Avast Virus Labs.

Drudge Report

Create

Since the site’s 1997 launch, not many changes have been made to its design. Drudge has dabbled in brief, relatively small design changes here and there. For example, the site’s basic layout has always been the same, but for a brief period in August 2017, all of the pictures were black and white, and the text was colored instead of black on holidays. It’s still all written in unscripted HTML, with a simple white background and black, boldface, monospaced font text for the majority of the color scheme. The Drudge Report has been called “popular despite a plain appearance” by Dan Rahmel and “a big, haphazard mishmash of links and photos” by Cheryl Woodard, co-founder of PC, Macworld, PC World, and Publish magazines.
It has three columns of monospaced headlines in addition to a banner headline and several other carefully chosen headlines. Most provide a link to the story’s external host, which is typically a newspaper’s online version. An exclusive scoop or “developing” story with few details at the time is the reason for creating a special page on the Drudge Report servers with text and occasionally images when there is no such source available.
Different degrees of importance are assigned to stories on the website, and Matt Drudge assigns ratings based on his editorial judgment. The Report typically features a single headline story that is hyperlinked to the day’s most significant story above the masthead logo.
Drudge displays an image of a red light that flashes on the screen.
The website used to have very few images, but these days it typically has five or six images to illustrate each page. Similar to the headlines that are linked, the images are typically hot linked from the servers of other news organizations.

Drudge Report

Inclinations in politics

Matt Drudge has declared himself to be “more of a populist” than a conservative.The Drudge Report has been referred to in the media as “a conservative news aggregator” and some have perceived it as having a conservative tone. Fortune magazine editor Richard Siklos referred to the Drudge Report as a “conservative bullhorn” in 2008.Drudge was referred to as a “well-known conservative warrior” by Peter Wallsten in the Los Angeles Times, a “conservative muckraker” by Saul Hansell in The New York Times, and a “right-wing hack” by Glenn Greenwald in New York magazine in August 2007.Drudge was dubbed “all in” for Trump by Salon and Politico after it featured pro-Trump headlines during the Republican Party presidential primary in 2015 and 2016. The Drudge Report started compiling what CNN Business described as “an overwhelming amount of negative news for the Trump White House” during the 2019 investigation into Donald Trump’s impeachment. According to CNN’s speculation, this indicated a falling out. The shift in editorial focus was also explained by Matt Drudge selling the website and stepping down from its operations, according to a 2019 Rasmussen Reports report; however, that report was not verified. President Donald Trump and other well-known conservatives came to the conclusion in 2020 that the Drudge Report had strayed from their conservative viewpoint, according to Tucker Carlson, the primetime host of Fox News, “Matt Drudge is now firmly a man of the progressive left.” Drudge Report is an alt-right website, according to Christian Fuchs, an Austrian social scientist at the University of Westminster, who made this claim in 2020.

Drudge Report

Business plan and declining viewership

Digital, LLC is a privately held limited liability company that is Matt Drudge’s business entity in Florida. The term “Drudge Report” was registered as a trademark in the United States on January 15, 2019, following Drudge’s application on May 15, 2018.The registration is for “standard characters without claim to any particular font style, size, or color,” and it excludes the word “Report” from protection outside of the precise two-word phrase use.
The advertising that has generated revenue for the Drudge Report over the past 20 years has been overseen by Intermarkets, Inc. In the summer of 2019, Drudge advertising moved to Granite Cubed, a new company, after years of being known for “changing nothing” about the website. Following the release of Comscore data indicating a 38 percent year-over-year decline from August 2019 to August 2020, President Trump tweeted, “What an honor! Since turning into Fake News, Drudge’s stock has dropped by more than 40%. Above all, he is no longer “hot” and is heavily bleeding. Others, though, are! EVERY Trump supporter was lost.”

Drudge Report

Impact

Mark Halperin stated in a 2006 article that “the media’s political coverage is influenced by Drudge’s coverage,” thereby directing the coverage toward what he refers to as “the most salacious aspects of American politics.” Drudge is referred to as “the Walter Cronkite of his era” in Halperin and John Harris’ book The Way To Win. In 2006, Democratic Party strategist Chris Lehane added, “phones start ringing” whenever Drudge breaks a story. Former George W. Bush media advisor Mark McKinnon claimed to check the website thirty to forty times a day.The Drudge Report has influenced design elements on other websites, some of which have opposing viewpointsand some of which use the same format for listing news, in addition to its influence in the media. Drudge Retort is a left-leaning parody website that was established in 1998 with the intention of being “a send-up of Mr. Drudge’s breathless style.” The Newspaper Marketing Agency’s online analytics data for April 2010 shows that, at the time—more than ten years ago—the Drudge Report was the top site referrer for all online UK commercial newspaper websites.

Drudge Report

References

https://shorturl.at/hoGH1

https://shorturl.at/biOQ8

https://shorturl.at/psBGU

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *